یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

انتخاب موضوع در انجام پايان نامه

۳ بازديد

انتخاب موضوع يكي از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه است. در اين حالت موضوعي كه دانشجو انتخاب مي كند بطور مشخص تمام چيزي را كه قرار است در مقاله  بيان شود را توضيح مي دهد. علاوه بر اين انتخاب موضوع شما مشخص كننده منحصر به فرد بودن پايان نامه و تكراري نبودن آن است. در عمل موضوع انتخابي مي تواند باعث موفقيت يا شكست در نگارش موضوع شود و به همين خاطر دانشجويان بايد دقت زيادي در ارتباط با انتخاب موضوع خود داشته باشند.

براي انتخاب موضوع مناسب براي انجام پايان نامه مهم است كه به نكات زير توجه داشته باشيم:

  • موضوعي را انتخاب كنيد كه با آن آشنايي كافي و مناسب داشته باشيد. در عمل اين كار مي تواند به شما در انجام پژوهش هاي لازم كمك كند. بسياري از دانشجويان گرايش به انتخاب موضوع هايي دارند كه نزديك به يكي از سرفصل هاي درسي مطالعه شده آنها در دوره تحصيل باشد. بنابراين دانشجويان بايد مراقبت كافي را داشته و مطمئن شوند توانايي لازم براي انجام پايان نامه با موضوع انتخاب را دارند.
  • دانشجويان بايد موضوعي را انتخاب كنند كه جزء علايق شخصي و اولويت هاي پژوهشي آنها باشد. انتخاب موضوع بر اساس اين ويژگي به اين معني است كه دانشجو بخشي از اطلاعات و دانش مورد نياز براي انجام پايان نامه را هم اكنون در اختيار دارد. در اين حالت انتخاب موضوعي كه به آن علاقه داريم باعث مي شود انگيزه كافي براي تحقيق درباره جنبه هاي مختلف مرتبط به موضوع و تحويل يك رساله با كيفيت را در اختيار داريم.
  • طرح كردن يك سوال پژوهشي. سوال پژوهشي سوالي است كه محقق از خود در طول تحقيق مي پرسد و مطمئن مي شود جواب آن را بطور رضايت بخش پيدا كرده است. در حقيقت اين سوال آهنگ فرآيند تحقيق را مشخص مي كند و مسيري را كه دانشجو براي انجام پايان نامه طي مي كند را تعيين مي نمايد.
  • دانشجو همچنين بايد حوزه تحقيق و فرآيند آن را تعريف كند. اين موضوع به معني اين است كه تصوير بزرگتري از پايان نامه و محتواي آن در اختيار فرد قرار گيرد. بهترين راه براي انجام اين كار تحليل شكاف است. در اين تحليل وضعيت جاري اين حوزه مطالعه را بررسي مي كند و اين وضعيت را با آنچه در حالت ايده آل بايد وجود داشته باشد، مقايسه مي نمايد.

           

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.